Vragen over afvalbeleid en PMD

Vragen over afvalinzameling / afvalbeleid
Klik op bovenstaande link voor de brief

Interview afvalbeleid
Klik op de link voor het interview met Twente FM

De belangenorganisatie voor alle gemeenten in Nederland, de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), heeft een punt gezet achter het contract met Verpact.  Verpact, voorheen Afvalfonds Verpakkingen, is de organisatie die namens de industrie de afvalverwerking en -betaling regelt. Al geruime tijd lag men met elkaar overhoop vanwege de afkeuring van een aanzienlijk deel van het gescheiden PMD-afval (plastic, metaal en drankkartons) door inwoners.


Door het opstellen en indienen van motie op initiatief van de gemeente Losser is dit bij de VNG op de agenda gekomen. De motie is aangenomen met het opzeggen van het contract met Verpact als resultaat. De reden van de opzegging is onvoldoende kostendekkende vergoedingen vanuit Verpact voor afvalinzameling. Bovendien ontbreekt het aan transparantie over de redenen van de frequente afkeuringen. 

Het contract met Verpact stelt dat maximaal 15 procent ‘vervuiling’, zoals pvc of lege verfblikken, in het afval mag zitten. Dit was eerder 35% met als gevolg dat veel ladingen onterecht volledig werden afgekeurd en alsnog werden verbrand, waardoor de gemeente niet alleen de vergoeding voor het PMD misliep en misloopt, maar bovendien extra moest/moet betalen voor de verbranding.
Met wederom als gevolg dat deze extra kosten doorwerken in de afvalstoffenheffing voor onze inwoners 

Burgerforum heeft dit meermaals aangekaart en hier vragen over gesteld en/of opmerkingen over gemaakt. Diverse art.39 brieven (16.11.2020 / 15.2.2021 / 11.5.2021 / 13.8.2023 / 20.5.2024/ zie inhoud hiervan), hebben wij aan het afvalbeleid gewijd en telkens opnieuw kwamen we nieuwe zaken tegen die om opheldering vroegen.  Dit onderstreept ook het belang van de zo vaak door ons gevraagde brede evaluatie van het afvalbeleid.

Daarnaast hebben we (vanaf 2017) vragen gesteld/ opmerkingen gemaakt over:
-Onderzoeken van mogelijkheden over te gaan tot nascheiding.
-De totstandkoming van nieuwe contracten.
-De complexiteit van de gehele afvalketen en de ondoorzichtigheid van verantwoordelijkheden en geldstromen.


-Onduidelijkheid over de rol van de gemeenteraden bij het afsluiten van de diverse contracten in de afvalketen. Waarbij wij aangaven beter te willen worden geïnformeerd als nieuwe contracten afgesloten worden, omdat het hier gaat om grote bedragen die ook zijn weerslag hebben op de (afval)begroting.
-De misgelopen vergoedingen door onterechte afkeuring van PMD en de extra kosten vanwege verbranding van afgekeurd PMD en de gevolgen hiervan op financieel gebied en daarmee ook voor onze inwoners die uiteindelijk hiervoor moeten opdraaien.
-Afvaldump en zwerfafval en de extra kosten die dit met zich meebrengt.

Wij juichen het toe dat het contract opgezegd is en een proces-begeleider wordt ingezet om tot nieuwe afspraken te komen.

Klik voor het hele document en de vragen op de link
 
Share our website