Vragen nav einde contract Larcom
Geachte Collegeleden,
De fractie van Burgerforum heeft veel vragen, maar ook grote zorgen wat de op dit moment lopende procedure inzake de beëindiging van het contract met Larcom betreft en de keuze van het college om gebruik te maken van uitsluitend recht (wat alleen kan in een publiek-publieke samenwerking) om te komen tot nieuwe contracten voor de WSW en nieuw beschut.
Zorgen omdat het hier gaat om een kwetsbare groep, waarbij elke verandering van werkplek en/of werkomgeving grote impact heeft.
Vandaar dat Burgerforum graag de volgende vragen wil stellen.
Sociaal aanbesteden
Wij begrijpen dat 1 op 1 doorgaan met Larcom geen optie is omdat de contracten in de huidige vorm niet meer verlengd kunnen worden, maar er had ook gekozen kunnen worden voor sociale aanbesteding, waarbij een afweging gemaakt had kunnen worden tussen de verschillende aanbieders op basis van aanbod, kwaliteit- en prijs verhouding en contractduur.
Vraag: Waarom is hier niet voor gekozen?
Enschede/Hengelo
DCW is nu in beeld en daarbij gaat het om een contract voor 15 jaar.
Vraag: Waarom is gekozen voor 15 jaar? Moet die 15 jaar “uitgediend” worden of kan ook tussentijds voor een andere aanbieder gekozen worden als de samenwerking niet brengt wat we er van mogen verwachten? Onder welke voorwaarden kunnen we dan uittreden.
Vraag: is ook overwogen een samenwerking met “Noaberkracht” aan te gaan? Zo nee, waarom niet?
Marktanalyse
Vraag: Heeft er een Marktanalyse plaatsgevonden en kunnen wij die krijgen?
Vraag: Is er al een programma van eisen opgesteld? Zo ja, dan ontvangen wij die graag. Zo nee, wanneer is de planning?
Vraag: mocht er geen programma van eisen worden opgesteld dan ontvangen wij de graag de criteria op basis waarvan de uiteindelijke keuze wordt gemaakt
Vraag: wat was het financiële verschillen bij de vorige aanbesteding tussen Larcom en de overige meedingende partijen?
Vraag: Kunnen wij een financiële paragraaf ontvangen over de mogelijk financiële gevolgen ten gevolge van het vergeven van de opdracht aan de DCW?
Rol gemeenteraad
De gemeenteraad moet het beleid voor beschut werk vastleggen in een verordening. De gemeente heeft beleidsvrijheid bij de vormgeving van beschut werk. Zij bepaalt bijvoorbeeld hoe en waar beschut werk wordt georganiseerd. De gemeenteraad legt het beleid voor beschut werk vast in een verordening. In de verordening wordt in ieder geval aangegeven:
a. welke voorzieningen de gemeente aanbiedt om beschut werk mogelijk te maken;
b. welke regels er gelden bij het vaststellen van de duur en de intensiteit van de aan beschut werkenden geboden jobcoach-ondersteuning;
c. welke voorzieningen de gemeente aanbiedt tot het moment dat de beschut werk dienstbetrekking begint; of de gemeente additionele dienstbetrekkingen beschut werk aanbiedt boven het aantal van de ministeriele regeling, en hoe wordt bepaald wie daarvoor in aanmerking komt.
Het is daarbij van belang dat gemeenten de vertegenwoordigers van de doelgroep betrekken bij de vormgeving van het beleid voor beschut werk. Voorafgaand aan besluitvorming in de gemeenteraad, moeten gemeenten de verordening hebben besproken met vertegenwoordigers van de doelgroep
Vraag: Op welk moment is dit aan de orde en hoe wordt dit opgepakt?
Overige vragen
Vraag: Met wie voeren de werknemers van Larcom voor wie de gemeente Losser de formele werkgever is het gesprek. M.a.w wie is de bestuurder op grond van artikel 1 Wet op de Ondernemingsraden (WOR)?
De fractie van Burgerforum zou graag z.s.m. antwoorden op de vragen ontvangen en vraagt het college even pas op de plaats te maken met verdere stappen in dit proces die onomkeerbaar zijn.
In afwachting van uw antwoord, tekenen wij,
Met vriendelijke groeten,
Fractie Burgerforum,
Harold Sligman, fractievoorzitter
Geachte Collegeleden,
De fractie van Burgerforum heeft veel vragen, maar ook grote zorgen wat de op dit moment lopende procedure inzake de beëindiging van het contract met Larcom betreft en de keuze van het college om gebruik te maken van uitsluitend recht (wat alleen kan in een publiek-publieke samenwerking) om te komen tot nieuwe contracten voor de WSW en nieuw beschut.
Zorgen omdat het hier gaat om een kwetsbare groep, waarbij elke verandering van werkplek en/of werkomgeving grote impact heeft.
Vandaar dat Burgerforum graag de volgende vragen wil stellen.
Sociaal aanbesteden
Wij begrijpen dat 1 op 1 doorgaan met Larcom geen optie is omdat de contracten in de huidige vorm niet meer verlengd kunnen worden, maar er had ook gekozen kunnen worden voor sociale aanbesteding, waarbij een afweging gemaakt had kunnen worden tussen de verschillende aanbieders op basis van aanbod, kwaliteit- en prijs verhouding en contractduur.
Vraag: Waarom is hier niet voor gekozen?
Enschede/Hengelo
DCW is nu in beeld en daarbij gaat het om een contract voor 15 jaar.
Vraag: Waarom is gekozen voor 15 jaar? Moet die 15 jaar “uitgediend” worden of kan ook tussentijds voor een andere aanbieder gekozen worden als de samenwerking niet brengt wat we er van mogen verwachten? Onder welke voorwaarden kunnen we dan uittreden.
Vraag: is ook overwogen een samenwerking met “Noaberkracht” aan te gaan? Zo nee, waarom niet?
Marktanalyse
Vraag: Heeft er een Marktanalyse plaatsgevonden en kunnen wij die krijgen?
Vraag: Is er al een programma van eisen opgesteld? Zo ja, dan ontvangen wij die graag. Zo nee, wanneer is de planning?
Vraag: mocht er geen programma van eisen worden opgesteld dan ontvangen wij de graag de criteria op basis waarvan de uiteindelijke keuze wordt gemaakt
Vraag: wat was het financiële verschillen bij de vorige aanbesteding tussen Larcom en de overige meedingende partijen?
Vraag: Kunnen wij een financiële paragraaf ontvangen over de mogelijk financiële gevolgen ten gevolge van het vergeven van de opdracht aan de DCW?
Rol gemeenteraad
De gemeenteraad moet het beleid voor beschut werk vastleggen in een verordening. De gemeente heeft beleidsvrijheid bij de vormgeving van beschut werk. Zij bepaalt bijvoorbeeld hoe en waar beschut werk wordt georganiseerd. De gemeenteraad legt het beleid voor beschut werk vast in een verordening. In de verordening wordt in ieder geval aangegeven:
a. welke voorzieningen de gemeente aanbiedt om beschut werk mogelijk te maken;
b. welke regels er gelden bij het vaststellen van de duur en de intensiteit van de aan beschut werkenden geboden jobcoach-ondersteuning;
c. welke voorzieningen de gemeente aanbiedt tot het moment dat de beschut werk dienstbetrekking begint; of de gemeente additionele dienstbetrekkingen beschut werk aanbiedt boven het aantal van de ministeriele regeling, en hoe wordt bepaald wie daarvoor in aanmerking komt.
Het is daarbij van belang dat gemeenten de vertegenwoordigers van de doelgroep betrekken bij de vormgeving van het beleid voor beschut werk. Voorafgaand aan besluitvorming in de gemeenteraad, moeten gemeenten de verordening hebben besproken met vertegenwoordigers van de doelgroep
Vraag: Op welk moment is dit aan de orde en hoe wordt dit opgepakt?
Overige vragen
Vraag: Met wie voeren de werknemers van Larcom voor wie de gemeente Losser de formele werkgever is het gesprek. M.a.w wie is de bestuurder op grond van artikel 1 Wet op de Ondernemingsraden (WOR)?
De fractie van Burgerforum zou graag z.s.m. antwoorden op de vragen ontvangen en vraagt het college even pas op de plaats te maken met verdere stappen in dit proces die onomkeerbaar zijn.
In afwachting van uw antwoord, tekenen wij,
Met vriendelijke groeten,
Fractie Burgerforum,
Harold Sligman, fractievoorzitter