Politiek Achter de Niendeur
We schrijven het jaar 2009………..De Losserse politiek had zich zo vastgedraaid dat ze er zélf niet meer uit kwam, onze zelfstandigheid stond op het spel
Politiek Achter de Niendeur
Waarom heeft de gemeente Losser gekozen voor de centrumregeling ambtelijke samenwerking met Enschede?
De gemeente Losser werd in het jaar 2009 geconfronteerd met een ernstige bestuurscrisis, binnen een kort aantal jaren stapten in totaal zes wethouders op, waarvan de laatste vier in een tijdsbestek van twee maanden in 2009. Daarnaast was sprake van ernstige financiële problemen.
De Landes Garten Show LAGA (2003) was het begin van veel bestuurlijke en financiële ellende, maar niet de enige oorzaak. Het Laga-tekort werd in de post Laga periode niet weggewerkt en er volgden tussentijds meer financiële tegenvallers, onder meer als gevolg van de verbouwing van het gemeentehuis, verliezen op de sociale werkvoorziening en de verdeling van de (2007) Wmo gelden.
De begroting van Losser kwam het jaar 2009 onder preventief financieel toezicht van de provincie Overijssel.
Naar aanleiding van de diepe bestuurlijke en financiële crisis werd in 2009 een informateur, dhr. Meijer aangesteld en werd een bestuursakkoord “Stabiel tot de verkiezingen” opgesteld. Twee indertijd opgestelde notities “Zelfstandigheid wat is dat?” en “Zelfstandig blijven: Samenwerken moet!” maakten eind 2009 duidelijk dat samenwerking noodzakelijk was om onze zelfstandigheid te kunnen garanderen.
In die periode adviseerde Meijer ook om twee wethouders van buiten te benoemen: oud-gedeputeerde Ria Holsheimer (PvdA) en de gewezen Enschedese wethouder Joop Hassink (CDA).
In de notitie “Vertrouwen door samenspel” (maart 2010) werd de intentie uitgesproken om als gemeenteraad en college van burgemeester en wethouders beter te gaan samenwerken en te werken aan herstel van vertrouwen.
Zo kwam er bestuurlijke rust tot de volgende verkiezingen en ging er geen tijd verloren om zaken uit te werken. Er zat grote druk op. De haast van Meijer komt voort uit urgentie. Meijer schrijft in zijn rapportage: ‘De samenhang tussen de financiële problemen, de bestuurlijke opgave en het onvermogen hierop met een toereikend antwoord te komen, heeft er naar mijn oordeel toe geleid dat de stabiliteit en continuïteit van Losser ernstig in gevaar is gekomen. Het ontbreken van een adequaat antwoord kan op termijn zelfs een bedreiging zijn voor de zelfstandigheid van de gemeente’.
Bestuurskracht en financiële motieven maakten het voor de gemeente Losser noodzakelijk om te gaan samenwerken. Een argument voor samenwerking met de gemeente Enschede was dat daarmee de basisregistraties in handen kwamen van één organisatie. Een ander belangrijk argument was de snelheid waarmee met Enschede tot een samenwerkingsverband gekomen kon worden. Bij een eventuele samenwerking met de gemeenten Dinkelland en Tubbergen, wat eigenlijk de voorkeur had, was dit nooit zo snel gelukt. Dus de samenwerking met die landelijke gemeenten werd wel verkend, maar verliep moeizaam en de tijd drong want onze zelfstandigheid was in gevaar. Daarmee bleef de keuze voor de samenwerking met Enschede als enige keuze over.
In 2010 is er verder onderzoek gedaan naar samenwerking met Enschede. In het begin van 2011 hebben Losser (behoudens Burgerforum) en Enschede hun goedkeuring gegeven aan de ambtelijke samenwerking tussen Losser en Enschede op de publieksdienstverlening en bedrijfsvoering. Per 1 maart 2011 gingen volgende taken naar Enschede over: de publieksbalie, facilitaire zaken, ICT, bestuurszaken, juridische zaken, bestuurssecretariaat, communicatie, financiën en personeel & organisatie.
Het beleid werd en wordt echter bepaald in Losser. “Losser bepaalt wat en Enschede hoe”.
Het bezwaar van Burgerforum tegen deze samenwerking met Enschede was de vorm waarvoor werd gekozen, namelijk de zogeheten Centrumregeling, waar uitvoeringstaken (DVO’s) weggezet werden naar Enschede; een regeling waar we ook niet zomaar meer uit konden treden. Immers een deel personeel kwam ook in dienst van Enschede en aan uittreden zit een heel fors prijskaartje.
Bronnen: eigen archief / Binnenlands Bestuur / openbare bronnen
Lies ter Haar
Losser, 19 november 2024
We schrijven het jaar 2009………..De Losserse politiek had zich zo vastgedraaid dat ze er zélf niet meer uit kwam, onze zelfstandigheid stond op het spel
Politiek Achter de Niendeur
Waarom heeft de gemeente Losser gekozen voor de centrumregeling ambtelijke samenwerking met Enschede?
De gemeente Losser werd in het jaar 2009 geconfronteerd met een ernstige bestuurscrisis, binnen een kort aantal jaren stapten in totaal zes wethouders op, waarvan de laatste vier in een tijdsbestek van twee maanden in 2009. Daarnaast was sprake van ernstige financiële problemen.
De Landes Garten Show LAGA (2003) was het begin van veel bestuurlijke en financiële ellende, maar niet de enige oorzaak. Het Laga-tekort werd in de post Laga periode niet weggewerkt en er volgden tussentijds meer financiële tegenvallers, onder meer als gevolg van de verbouwing van het gemeentehuis, verliezen op de sociale werkvoorziening en de verdeling van de (2007) Wmo gelden.
De begroting van Losser kwam het jaar 2009 onder preventief financieel toezicht van de provincie Overijssel.
Naar aanleiding van de diepe bestuurlijke en financiële crisis werd in 2009 een informateur, dhr. Meijer aangesteld en werd een bestuursakkoord “Stabiel tot de verkiezingen” opgesteld. Twee indertijd opgestelde notities “Zelfstandigheid wat is dat?” en “Zelfstandig blijven: Samenwerken moet!” maakten eind 2009 duidelijk dat samenwerking noodzakelijk was om onze zelfstandigheid te kunnen garanderen.
In die periode adviseerde Meijer ook om twee wethouders van buiten te benoemen: oud-gedeputeerde Ria Holsheimer (PvdA) en de gewezen Enschedese wethouder Joop Hassink (CDA).
In de notitie “Vertrouwen door samenspel” (maart 2010) werd de intentie uitgesproken om als gemeenteraad en college van burgemeester en wethouders beter te gaan samenwerken en te werken aan herstel van vertrouwen.
Zo kwam er bestuurlijke rust tot de volgende verkiezingen en ging er geen tijd verloren om zaken uit te werken. Er zat grote druk op. De haast van Meijer komt voort uit urgentie. Meijer schrijft in zijn rapportage: ‘De samenhang tussen de financiële problemen, de bestuurlijke opgave en het onvermogen hierop met een toereikend antwoord te komen, heeft er naar mijn oordeel toe geleid dat de stabiliteit en continuïteit van Losser ernstig in gevaar is gekomen. Het ontbreken van een adequaat antwoord kan op termijn zelfs een bedreiging zijn voor de zelfstandigheid van de gemeente’.
Bestuurskracht en financiële motieven maakten het voor de gemeente Losser noodzakelijk om te gaan samenwerken. Een argument voor samenwerking met de gemeente Enschede was dat daarmee de basisregistraties in handen kwamen van één organisatie. Een ander belangrijk argument was de snelheid waarmee met Enschede tot een samenwerkingsverband gekomen kon worden. Bij een eventuele samenwerking met de gemeenten Dinkelland en Tubbergen, wat eigenlijk de voorkeur had, was dit nooit zo snel gelukt. Dus de samenwerking met die landelijke gemeenten werd wel verkend, maar verliep moeizaam en de tijd drong want onze zelfstandigheid was in gevaar. Daarmee bleef de keuze voor de samenwerking met Enschede als enige keuze over.
In 2010 is er verder onderzoek gedaan naar samenwerking met Enschede. In het begin van 2011 hebben Losser (behoudens Burgerforum) en Enschede hun goedkeuring gegeven aan de ambtelijke samenwerking tussen Losser en Enschede op de publieksdienstverlening en bedrijfsvoering. Per 1 maart 2011 gingen volgende taken naar Enschede over: de publieksbalie, facilitaire zaken, ICT, bestuurszaken, juridische zaken, bestuurssecretariaat, communicatie, financiën en personeel & organisatie.
Het beleid werd en wordt echter bepaald in Losser. “Losser bepaalt wat en Enschede hoe”.
Het bezwaar van Burgerforum tegen deze samenwerking met Enschede was de vorm waarvoor werd gekozen, namelijk de zogeheten Centrumregeling, waar uitvoeringstaken (DVO’s) weggezet werden naar Enschede; een regeling waar we ook niet zomaar meer uit konden treden. Immers een deel personeel kwam ook in dienst van Enschede en aan uittreden zit een heel fors prijskaartje.
6.10.2009 | Bestuurscrisis (2 wethouders stappen op – er zijn geen wethouders over!) à Gevolg is dat Wim Meijer (PvdA) gevraag wordt om tot een bestuursakkoord te komen waarmee we de raadsperiode doorkomen |
29.10.2009 | – Bestuursakkoord “Stabiel tot de verkiezingen” à expliciet staat: “Uitbesteding van genomen: Deze raadsperiode beslissen over bedrijfsvoering, in relatie met zelfstandigheid”. Let op: 2 nieuwe wethouders van buiten meenemen waar; Joop Hassink en Ria Holsheimer (3.11.2009) |
December 2009 | Notitie: “Zelfstandigheid wat is dat?” |
12.1.2010 | Informele raadsbijeenkomst in steenfabriek De Werklust. Wethouders Holsheimer en Hassink presenteren mogelijkheden samenwerking bij de voorbereiding op het raadsvoorstel “Wat gaat Losser doen om haar zelfstandigheid te borgen?” à Benadrukt wordt dat er nog niets definitiefs is geregeld en dat de raad in het hele proces zal worden meegenomen. |
26.1.2010 | Voorstel in commissie Voorstel: 1) samenwerking aan te gaan met de gemeente Dinkelland en Tubbergen op strategische beleidsterreinen 2) Het college te ondersteunen bij het borgen van de economie door contractafspraken over een voldoende uitvoeringspakket, welke geen politieke sturing vergen, te willen aangaan met de gemeente Enschede. Onder aanleiding: “Met het vaststellen van het rapport 'Stabiel tot de verkiezingen' heeft u besloten dat er een visie ontwikkeld moest worden om antwoord te geven op de vraag wat Losser moet doen om zelfstandig te kunnen blijven. Tevens vereist de financiële situatie dat er snel en doortastend wordt besloten en gebruikt.” à Kanttekening door BF dat we die weg willen gaan en dat we daar ons in kunnen vinden, mits dat gelijktijdig gezamenlijk met ons gebeurt! |
9.2.2010 | Voorstel in raad à Reactie BF: ”Voorstander voor samenwerking, vooral als het gaat om puur uitvoeren van landelijke wetgeving, maar wel zelf vinger aan de pols willen houden en eigen beleid kunnen blijven bepalen. …..Samenwerking met Tubbergen en Dinkelland ligt voor de hand ……Voor samenwerking met Enschede huiverig. Samenwerking prima, maar wel op contractbasis en onder stringente voorwaarden wat BF betreft. Als het niet uitpakt voor Losser zoals we hadden verwacht, moeten we ook tijdig kunnen bijsturen. Het stelt voor dat we het in een gang zetten van…. Een eerste stap op weg naar samenwerking, niets meer en niets minder. We willen bij de verdere uitwerking nauw betrokken blijven.” |
3.3.2010 | VERKIEZEN |
23.3.2010 | Presentatie over samenwerking |
13.4.2010 | Gezamenlijke verklaring (dus geen bestuursakkoord)`Vertrouwen door samenspel' in raad vastgesteld. De melding borduurt voort op de melding “Stabiel tot de verkiezingen”. Dit als gezamenlijk vertrekpunt voor de nieuwe raadsperiode en als opmaat naar de vorming van een nieuw college van burgemeester en wethouders. |
20.4.2010 | Aanbieding college-akkoord 2010-2014 |
11.5.2010 | Collegeakkoord in raad. Hier staat over de samenwerking: “….dat wij stevige inzet op samenwerking met de gemeenten Dinkelland en Tubbergen, daar waar het gaat om strategische beleidsvelden die rechtstreeks de autonome beleidsruimte van de gemeente raken…… Met betrekking tot de significante genomen geven wij verbeterde uitwerking aan het besluit van de gemeenteraad om deze genomen door middel van een contract onder te brengen bij de gemeente Enschede...” |
14.10.2010 | Overleg fractievoorzitters Dinkelland, Tubbergen en Losser Reactie: “Mannen hadden inderdaad de indruk dat er van de hogescholen uit weinig behoefte aan geen contact was. De contactpersoon die er waren leken meer een beleefdheidsuitwisseling en gaf niet de indruk dat mannen 'in' was voor een verregaande samenwerking.”
|
24.10.2010 | Brief van BF aan college over samenwerking met Enschede. Vragen naar aanleiding van de begroting 2011 pag. 73 waarvan het favoriete karakter van de samenwerking blijkt en het overgaan van personeel per 1.1.2011 naar Enschede (gewijzigd op 1 maart 2011) |
26.10.2010 | Raadsinformatie: Voorgenomen besluit samenvoeging Publiekdienstverlening en bedrijfsvoering Losser en Enschede. “Een en ander vloeit voort uit het in maart 2010 genomen besluit van de colleges van B&W van Losser en Enschede om, op basis van goed “noaberschap” en vertrouwen te zien van Publiekdienstverlening en Bedrijfsvoering van Losser door Enschede kan worden uitgevoerd……. De conventionele die worden gedaan onderstrepen het belang om tot een duurzame samenwerkingsrelatie te komen…… Dat betekent dat de samenwerking in de voorstellen toekomstvast wordt ingericht en in de gekozen vormgeving ook voor de volgende taakbewegingen goed bruikbaar is………. Naar verwachting kan een bezuiniging van € 600.000 worden gerealiseerd. …… Let op: De Intentieverklaring gericht op samenvoegende bedrijfsgemeenten Losser en Enschede is van maart 2010. |
9.11.2010 | Raadsvergadering -> BF opmerkingen gemaakt over slechte informatievoorziening. Waarom moet de begroting lezen dat het om het overgaan van afdelingen gaat? Gewezen op onomkeerbaarheid, stap te ver en geen weg meer terug. |
10.11.2010 | Raadsinformatiebrief in reactie op opmerkingen BF over slechte informatievoorziening. |
23.11.2010 | Vragen gesteld in commissievergadering. Antwoorden niet volledig. Afspraak met nat. Hassink. |
6.12.2011 | Inloopavond over de samenvoeging met Enschede in “De Vereeniging in de Lutte”. Slechte opkomst! |
9.12.2010 | Brief van BF, PvdA en CDA -> vraag om inzage in de dienstverleningsovereenkomsten en contracten samenwerking Enschede. |
14.12.2010 | Raadsinformatie: Samenvoeging publieksdienstverlening en Bedrijfsvoering gemeente Losser. Effectuering van de samenvoeging…. per 1 maart 2011. OF heeft een voorwaardelijk advies afgegeven. |
20.12.2010 (24.12 binnen) |
Reactie van College – Dienstverleningsovereenkomsten zijn er nog niet. Na afronding zullen deze beschikbaar zijn als achtergrondinformatie. Raad nu aan zet om toestemming te geven voor een aangaan centrumregeling. Alle belangrijke zaken die voor de raad van belang zijn bij zijn gescheiden zullen in het raadsvoorstel worden opgenomen. |
20.12.2010 | Inloopavond samenvoeging Enschede bij café Heijdemann. Slecht bezocht. |
30.12.2010 | Via griffie OR advies opgevraagd. |
8.1.2011 | Informatie gekregen: raadsinfo 14.12.10 klopte niet. OF gaf negatief advies. Op 16.12.10 in tweede instantie een negatief advies mits aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt (voorwaardelijk advies). |
Begin jan. 2011 | Duidelijk info ontbreekt nog aan rozen. Stukken gegoogeld via site Enschede. |
11.1.2011 | Fractievoorzitters gevraagd om een extra overleg (2 per fractie). |
18.1.2011 | Overleg met afvaardigende fracties. Er zijn meestal 2 versies van de centrumovereenkomst in omloop te zijn. Griffie hier aangegeven en gevraagd om een concept dienstverleningshandvest. |
20.1.2011 | Reactie dat er inderdaad 2 versies in omloop zijn, maar dat er feitelijk geen verschil is. Dienstverleningshandvest komt pas in de eerste volle week van februari ter inzage voor de raad. |
25.1.2011 | In commissie voorstel centrumregeling.
|
2.2.2011 | Via griffie gevraagd naar een financieringsregeling en herhaaldelijk om dienstverleningshandvest. Verder hoe het zit met de betaling van € 5,4 miljoen euro voor het dienstenpakket Enschede, omdat er sprake is van peildatum 2010. |
15.2.2011 | In raad – Centrumregeling met Enschede
|
1.3.2011 | Personeel in dienst van de gemeente Enschede. Nieuwe arbeidscontracten |
OPMERKING! | Na deze periode is ook niet bekeken naar de afdeling Werk Inkomen Zorg (WIZ) ook als DVO naar Enschede weggezet kon worden, maar dit is na onderzoek NIET doorgegaan. |
Bronnen: eigen archief / Binnenlands Bestuur / openbare bronnen
Lies ter Haar
Losser, 19 november 2024